u klik me,i klik u back :)

Memaparkan catatan dengan label Putrajaya. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Putrajaya. Papar semua catatan

Selasa, 25 November 2014

Cookies pertama di Putrajaya.

Seorang perempuan yang comel ialah yang pandai buat cookies. Hah.....betul kah betul? chewahhh! sejak akhir - akhir ni saya telah dilanda "penyakit dapur" , iaitu penyakit gila masak.hahahaha...nasib ada ja sumber - sumber yang menyenangkan keja saya dalam proses belajar ni.
sabtu lepas saya telah memaksa seorang rakan opis untuk membuat cookies di rumahnya. Kiranya nak teraiii ala ala Famous Amos gitu lah....huihui...nasiblah dapat green light tapi kena beli lah bahan - bahannya okay [ingat preeee ke?]
Tapi apa - apa hal pun kita isi perut dulu kihkihkih...



Teh tarik plus roti pisang



Station  buat cookies ni comel ja.


ok. in bahan - bahan yang kami guna masa tu.
Gula kastor 2 cup setengah
Tepung penaik 4 cup
Soda bikarbonat 1camca teh
Esen vanilla satu camca teh
Milo 2 cup
Butter 250gm
Coklatchips (ikut suka nak letak berapa banyak)
Telur kuning (4 biji)


Tuudiaaa! resepi ambik dari blog juga ni...terima kasih banyak - banyak tuan punya blog 



Gambar - gambar di bawah ni proses penyediaan untuk cookies kami pagi tu. Follow ja  confirm jadi punya.


Mula -mula masukkan 
gula castor dengan butter



Lepas tu mix sampai gebu


                              Then next step kuning telur dengan esen vanilla campurkan sekali.                                                                                                   

Lepas tu masukkan dalam ni dan campurkan dengan serbuk milo dan tepung penaik sedikit demi sedikit.





Kawan saya guna cup ni untuk tepung, gula dan milo.



Last sekali masukkan coklat chip banyak - banyak




Tadaaaa......inilah hasilnya.gebu je kan? hehehe.
 Yang ni kami bakar dalam suhu 180 celcius selama 15 min



Yang ni sedang disusun dalam balang.hahaha...ni pertama kali saya buat cookies tau.
 sekali... eh..eh...jadi lah pula.Haruslah HAPPY!!





kita sama - sama tunggu biskut siap. member terlentang depan tivi.
 ai is menikmati view belakang rumah beliau.hihihuiiii...
Thanx Ida. nanti kita buat kek cokelat pula...hahaha.









Khamis, 10 Julai 2014

Ai terliur liur~~~

omaigad! terbayang -bayang juadah di bazar ramadhan. tu yang saya rasa best bila tibanya bulan ramadhan ni. banyak ja lauk pauk n kuih muih yang saya rasa spesel sgt. dan buat masa ni saya sangat sudah jatuh chenta dengan itu Pajeri Nenas.....so yummy to the moon!! oh no...!!! teruk sangat perangai. macam mana boleh tergoda dengan pajeri ni ada ceritanya....

petang hari selasa tu time balik kerja lalu dekat gerai akak yg jual nasi lemak tiap pagi. tapi sebab bulan puasa, dia tukar time n jual waktu petang pula di tempat yang sama. time limpas tu (lalu) elok pula husband dia nampak saya (regular customer n.lemak hahaha...) terus panggil. "beli laukkk...." lebih kurang gitu la...
orang tua yg panggil kena la hormat. terus senyum2 singgah jengguk2....tiba2 dengar pakcik tu cakap..."ni pajeri nenas." terus saya g dedekat bekas pajeri tuh.hahaha.tamak sangat! tanya harga bagai n memang x pnh ragu sedap or tak sebab akak tu memang pandai masak. ingat2 balik housemate yang sorang balik lambat, so beli 2 keping ja. jgn tamak.esok lusa boleh beli lagi.ceh! nasib ada sikap toleransi dgn wallet masa tu ;) sampai rumah, rehat jap, tolong member lagi sorang apa yang patut, mandi then tunggu waktu berbuka. masa makan tu rasa nak nangis ja saya sebab sedapnya sampai saya hirup kuah2 tu...huhuhu...sedap sangat2 sampai x sempat snap gambar bagai.
so misi petang ni lets hunter Pajeri Nenas...haila....ni tengah menaip ni boleh telan2 air liur lgi oke. tapun2!!



kredit to mr.google.nanti beli lagi bru snap yang real punya

Jumaat, 4 Julai 2014

selamat berpuasa


instant image hasil dari google saja.hihihi...semua mau cepat saja sekarang ni. tapi masih malas. sebab tu post gambar sikit saja...



Putu mayang beli semalam. 8pcs rm2.40 
okaylah. beli banyak2 pun x habis nanti mengundang pembaziran.





Nampak banner Bubur Lambuk KG.Baru terus laju order....kak nak 1 bungkus.hehehe...
Akak tu baik, dia jual murah saja. sebungkus rm 2. tapi kalau jenis family ramai dia ada jual versi banyak 3 bungkus rm5



Niat mau beli tapi tak tahan dengan line up saja ada 4 line yang panjang. takpa...think positif, esok lusa boleh dtg lagi....


End up with this. kira murah juga sebungkus rm6. tiga org makan tapi tetap la x habis.sebabnya sampai rumah, rupanya housemate masak sup ayam n tumis sayur dgn ikan masin. then another hsemate sampai dgn ayam uncle bob n kuih ondeh2...terus semua perut boolat sangat.hahaha....



siput sedut kah?

ehehehe....tajuk en3 sesuai la dengan gaya update macam ni. mau berminggu, makan tahun baru ada update kan? malas yang melampau padahal ada saja idea.tapi...itulah macam yang saya cakap tadi. malas tu memang ternak baik punya.
Tiba2 ingat pasal Transformer. tu yang rasa macam mau lah kunun mengupdate blog suam2 kuku ni. tapi bila dapat tajuk ni terus ingat param (pasar ramadhan) pula. hahaha...di opis gigih aku tanya kawan2...ada g param tak? semua buat muka kerut.Param?param? ulang2 soal macam tu. eeeee...mau juga aku cakap nama penuh, pasar ramadhan laaaa....o param...hahahaha.apasal nama lawak sangat? bikin sakit hati. tapi last two days g juga la menjenguk param d putrajaya ni (presint 3 sebelah masjid besi). homaigaddddd!!!best ok makanannya.....sangat banyak beribu2 lemon sangat!hahahaha....nampak tak nafsu makan macam apa ntah. sebelum puasa tu kemain lagi cakap dengan member ofis, harap - haraplah time puasa ni aku dapat diet, turun dalam 5 - 6 kilos.....ceh! janji tinggal janji....stil statik 75kg ye...yes aku ni gemuks lahai...
ok itu saja petang ni. masih memikir mau g param ke pasar tani jap g. malam ni nak try buat dumpling. itu pun kalau jadi lah...

Rabu, 23 Mei 2012

HF is Hi Friend :)

uhuk3!!!habuk bersepah dalam blog....

hello readers.sorry, ampun, maaf dari tuan tanah sebab banyak berita tertinggal [padahal plan bukan main lagi dulukan...]dapat update blog hari ni pun, sebab minggu ni saya dapat tugas jaga kaunter. pengguna tidak ramai yang masuk so dapat la relax sikit. psst...Wordless Wednesday still the same ka?hahaha...apa punya soalan la yang terkeluar dari minda ni kan...alahai... mau cerita banyak pun takut nanti lari topik pula kan...Actually i just want to say hi to all the readers and jemputla datang ke Putrajaya minggu ni. Sama-sama kita memeriahkan lagi Himpunan Belia 2012 di kawasan presint 2 - 4 (kalau tidak silap saya lah).
Okay then, see u there :)

Rabu, 10 Ogos 2011

Rabu, 20 Julai 2011

Floria di Putrajaya

Haluuuuu....apa kabar semua?pertama sekali, banyak2 sori dari pihak tuan punya belog sebab dua bulan lebih sudah menyepi diri. Ini belog sampai tahap dua tiga lapis punya sawang sudah.hehehehe.....
Ok ni 1st entri saya selepas saya berpindah dari ofis lama(nanti next entri kita flash back semua cerita lama ok). Entri ni saya buat sempena Hari Bunga di Putrajaya minggu lepas. Sapa2 yang tidak sempat pigi tengok bunga hari tu, sini ada sedikit gambar saya sertakan. Memang mulanya mau snap banyak2 gambar tapi kamera pink saya tu buat hal pula.tangkap dua gambar terus dia tunjuk bateri empty.memang frust sungguh...huhuhu...dalam masa jalan-jalan tu, tiba-tiba teringat dengan member opis lama yang memang gila tangkap gambar, Arsyhad dan Basari. Kalau dorang ada, memang puas hati mereka ketik DSLR mereka itu...so friends please enjoy the picta okay^__^
Gambar kawasan Laman Seni. Satu-satunya kawasan yang sangat di minati. Sebab saya memang suka seni. Hampir-hampir lagi saya suruh pelukis tu lukis potret muka saya. Tapi bila ingatkan balik, lebih baik saya suruh kawan saya di KK tu lukis time saya balik cuti nanti...hehehehe.Oh ya nama pelukis yang sempat saya interview tu ialah Abang Azhar.





Kawasan orkid. Masa jalan-jalan di area orkid ni, baru saya perasan kebanyakan yang beli bunga ni ialah orang-orang yang pangkat ibu2 gitu. Memang cantik sangat bunga ni tapi kalau saya beli pun tak guna juga sebab saya memang tidak pandai jaga bunga orkid ni. Kalau sekadar untuk tengok2 saja tu bulih la ;)


 Sebahagian hiasan bunga yang dipamerkan mengikut negara. Satu-satunya hiasan yang saya ingat ialah hiasan sebelah kanan tu, yang ada bangau tu. Tu hiasan bunga dari Negara Pakistan.



Sekitar kawasan Floria yang sempat saya ambik gambar sebelum kamera saya 'menutup mata'. Kawasan tu memang sangat cantik tapi apakan daya saya cuma memandang dengan geram ja sebab tiada peluang langsung mau tangkap gambar. Kamera handphone lagilah tak boleh pakai. Habis semua gajet saya merajuk hari tu.....adeiiiii.